Så er der medietid til atleter, der vil og kan PR og kommunikation

Af Alexander Elverlund, Rådgiver, sportskommunikation- og PR.

Der er lige nu en flænge i click-himlen. Altså helt konkret en åben plads i medierne til de atleter, der står på spring.

I forbindelse med et tidligere job i sportsverdenen talte jeg for en lille håndfuld år siden med en sportsredaktør på en af de store danske dagblade omkring hvilke historier, der var clicks i, for at få en fornemmelse af hvordan jeg skulle gribe arbejdet med sportsredaktionerne an. Svaret dengang var, at det var vanskeligt at trænge igennem, hvis man ikke var en af følgende:

  • Fodboldlandsholdet (herrer)
  • Superligaklub
  • Håndboldlandsholdene (herrer og damer) men kun i december og januar
  • Caroline Wozniacki
  • Kevin Magnussen
  • Nicklas Bendtner

Siden da er der sket nogle forskydninger, hvor blandt andet kvindelandsholdet i fodbold (herunder i særdeleshed Pernille Harder og Nadia Nadim) også er blandt de store click-maskiner, men den største forskel på dengang og nu er, at de tre sidste på ovenstående liste ikke længere er i øverste kategori. Wozniacki og Bendtner er stoppet, mens Kevin Magnussen er færdig i Formel 1 og sandsynligvis fortsætter karrieren i klasserne under.


En flænge i click-himlen

Det betyder, at der i øjeblikket er en kæmpe flænge i click-himlen hos sportsredaktionerne landet over, hvor man med lys og lygte leder efter den næste danske superstjerne, når det kommer til opmærksomhed fra danskerne, deraf følgende clicks og i sidste ende en masse rare annoncekroner i mediernes kasser.

Som atlet har man med andre ord lige nu en unik mulighed for at klemme sig ind i danskernes og dermed også sportsredaktionernes opmærksomhed, hvis man benytter sig af de rigtige greb. Sportsredaktionerne skriver langt hen ad vejen de historier, som folk gerne vil læse, og folk kan godt lide at læse om vindere. Det betyder selvfølgelig, at resultaterne bærer én et langt stykke ad vejen.

Populært sagt: Er man verdens bedste, skal man nok få medietid, nærmest uanset hvilken sportsgren man dyrker. Alle kan desværre ikke være verdens bedste, så hvad kan man så gøre?

Lige i øjeblikket er der enorm fokus på personligheder ude på sportsredaktionerne, hvor man mere og mere forsøger at ramme spændingsfeltet mellem underholdning og sport, fordi det simpelthen er det, der interesserer dagens mediebrugere. Atleter, der er mere end bare præstationen, er i høj kurs derude. Atleter der kan sige noget interessant, som har noget interessant at byde på. Kan man ikke vinde hver gang, hjælper det med andre ord rigtig meget at have en vindende personlighed.

Alle er dog ikke lige ekstroverte, så hvad kan man i grunden gøre, hvis man ikke er disponeret for at skabe stor ståhej om sig selv, eller man egentlig bare synes, at ens sport er vigtigere end alt det udenom, men man stadig har brug for opmærksomheden for at tiltrække sponsorer?

Start med at lægge en plan:

Hvilke digitale medier skal jeg selv være på?
Her er det vigtigt både at tænke strategisk og personlighedsmæssigt. Kan jeg holde en eller flere kanaler levende med indhold, der er relevant for modtagerne? Kan jeg selv lave lækkert content – ikke mindst i forbindelse med konkurrence? Hvilke kanaler bruger jeg til hvad? Har jeg brug for hjælp udefra til rådgivning og/eller produktion af indhold?

Herefter skal du udarbejde en redaktionsplan, hvor du bryder året ned i bidder, der hver især skal indeholde content i relation til dine konkurrencer, træning, sponsorarrangementer og andet. Her skal du særligt forsøge at holde fokus på fans/følgere samt partnere/sponsorer, så dit indhold taler til hjertet på dem der følger dig, men samtidig også tilgodeser dine kommercielle samarbejdspartnere. For begge deles vedkommende handler det om, at det skal være relevant for modtagerne, hvis du vil have dem til at ”røre ved” indholdet.

Hvordan kommer jeg i pressen?
Alt bliver nemmere, hvis man vinder nogle medaljer, men specielt i de mindre eksponerede sportsgrene er det nødvendigt at gøre redaktionerne opmærksom på en selv, ens idræt og ens resultater. Foruden de gamle travere er redaktionerne altid på udkig efter noget ungt, noget nyt og en eller anden form for succes. Det behøver ikke at være en guldmedalje. Det kan være et stort hop på verdensranglisten, kvalifikation til en stor turnering, gennembrud i en stor sportsgren, der ikke normalt har danskere i verdenstoppen (tænk Morten Andersen i NFL, Frans Nielsen i NHL, Caroline Wozniacki i tennis, Kevin Magnussen i Formel 1 osv) eller andet bemærkelsesværdigt.

Resultaterne og personligheden gør det dog ikke alene. Hvis ikke redaktionerne ved, at lige netop du har præsteret noget unikt, bliver din historie aldrig bragt, dine potentielle sponsorer opdager dig ikke, og dit sidste skridt mod toppen kan derfor blive vanskeligere. Så sørg for at pitche dine historier til de rette medier på det rette tidspunkt eller få hjælp til at gøre det. Journalisterne vil (næsten) altid forholde sig til en potentiel historie, og jo bedre netværk man har i pressen, jo større er chancen selvfølgelig også for at få bid.

Som nævnt i toppen af denne blog er der lige nu et tomrum, man som atlet har mulighed for at ramme, hvis man præsterer noget ekstraordinært og/eller har en ekstraordinær personlighed. I de senere år er redaktionerne blevet mindre og mindre, hvilket også gælder sportsredaktionerne, hvilket samtidig betyder, at færre hænder skal løfte det samme arbejde som tidligere. Tidspresset gør, at de ofte også vil være mere modtagelige for input til historier end tidligere.

Så det er bare med at komme i gang!

 

 

Vores kurser
No data was found
[scc_calculator type='text' idvalue='8']